zondag 28 juni 2009

mantelzorgers en zorginstellingen: de relatie kan beter...

Meer dan 300 mantelzorgers hebben meegedaan aan een meldweek die Mezzo afgelopen april organiseerde . Het thema van de meldweek was dit jaar: mantelzorg en zorginstellingen.
Soms wordt gedacht dat de mantelzorg stopt wanneer een familielid is opgenomen in een zorginstelling. Het tegendeel is echter waar: de mantelzorger moet als het ware leren om de zorg over te dragen aan de zorginstelling, en dat is vaak geen gemakkelijke opgave. De relatie met (de medewerkers van) de betreffende zorginstelling is hierbij van groot belang. Mezzo inventariseerde hoe het met deze relatie gesteld is.

De teleurstellende uitkomst is dat maar liefst 80 procent van de mantelzorgers problemen ondervindt in deze relatie. Met name op het terrein van de communicatie wordt negatief gescoord. Van de mantelzorgers mist 61% voorlichting, overleg, mogelijkheden voor inspraak en klachtenprocedures. Informatie over wijzigingen in behandelinplan of medicatie, met name in de GGZ, worden bijvoorbeeld niet doorgegeven aan de mantelzorgers.

Mantelzorgers storen zich ook enorm aan het gebrek aan kwaliteit van de zorg als gevolg van personeelstekort. Mantelzorgers zien zich genoodzaakt alsnog taken te blijven uitvoeren, bijvoorbeeld helpen bij het eten.
23 % van de mantelzorgers geeft aan een probleem te hebben met de taakverdeling tussen zorginstelling en mantelzorgers.

Voor mantelzorgers en zorginstellingen is er dus nog een wereld te winnen! Het begint met naar elkaar luisteren. Ook hier kan een mantelzorgmakelaar een belangrijke rol spelen in de sfeer van bemiddeling als er sprake is van irritatie.
In mijn praktijk heb ik al vaak gemerkt dat kennis van en begrip voor elkaars uitgangspunten heel veel irritatie kan wegnemen. En daar varen zowel de mantelzorgers als de zorgverleners wel bij.

Wilt u meer weten of uw verhaal kwijt?
Stuur een mail naar info@familycaresupport.nl

Geen opmerkingen: