zondag 7 december 2008

Indicatie aanvragen

Hoe weet je nu welke zorg-indicatie je moet aanvragen?
AWBZ-zorg of Wmo? Bij wie moet je zijn?
Hoe gaat zo’n aanvraag in zijn werk?
Zoals beloofd gaat daarover deze 4e blog van de mantelzorgmakelaar van Familycare Support.

Welke AWBZ-zorg of Wno-voorziening moet je nu aanvragen?
Als mantelzorger weet je natuurlijk precies welke zorg je geeft aan de “zorgvrager”, je naaste die je misschien wel dag en nacht verzorgt en die je zo nabij is.

Maar als je het aan een ander uit moet leggen, wordt het al wat lastiger. Anderen hebben toch vaak geen idee hoe lang je doet over helpen met wassen en aankleden, de persoonlijke verzorging, het helpen met de medicatie, aandacht geven, ondersteunen bij de trap af gaan, helpen met eten en drinken, samen een wandelingetje maken, of helpen bij naar het toilet gaan…
En je wilt het er als mantelzorger eigenlijk ook niet te vaak en te uitgebreid over hebben. Het zorgen is al zwaar genoeg.

Maar als je het bijna niet meer volhoudt? Als je krachten afnemen en de zorg steeds maar zwaarder wordt?

De een haalt zijn schouders op over het poetsen, de was doen, een spuit geven, voor een ander is het de druppel die de emmer doet overlopen. Wat de ene mantelzorger fluitend doet, kan voor de ander een loden last zijn geworden.

Maar je doet je best, en je geeft voor 200 procent. Je klaagt niet, want de ander, die is pas echt getroffen door het lot. Je bent misschien blij en dankbaar dat je de zorg mag doen! En klagen zit niet in je aard? Hulp vragen misschien ook niet? En zelf zorg je toch altijd zoals hij/zij het het prettigste vindt? Hoe moet je dat een ander uitleggen?
Je rug doet wel een beetje vervelend misschien de laatste tijd, maar ja, maar niet teveel op letten…
Allemaal redenen om geen hulp te zoeken, en geen zorg aan te vragen. Maar wat, als je zelf, als mantelzorger, het niet meer redt?

Als je overspannen raakt, of als je lichaam (nog) krachtiger gaat protesteren?
Wat heeft je zorgvrager er aan als jij, de mantelzorger, ook ziek wordt?......
Dan zijn er in eens twee hulpbehoevenden, in plaats van één!
En wie gaat er voor hen, voor jullie beiden zorgen?
Laat het niet zo ver komen: vraag op tijd hulp, zorg, een indicatie aan .

Indicatie aanvragen goed voorbereiden
Bereid zo’n hulpvraag wel goed voor! Een slecht voorbereide aanvraag wordt vaak afgewezen.
Ook kan het gemakkelijk gebeuren dat er telefonisch wordt geïndiceerd: nadat het aanvraagformulier is ingevuld en opgestuurd gaat onverwacht de telefoon bij de zorgvrager. Een geroutineerde indicatiesteller vuurt wat standaard-vragen af, en voordat de verbouwereerde verzorgde van de schrik bekomen is vertelt de indicatie-adviseur dat hij zo wel genoeg weet, en dat de beslissing binnenkort wel in de bus komt. Meestal met een negatief indicatie-advies: er komt geen hulp!

Daar zit je dan als mantelzorger…

Een indicatie voor zorg aanvragen is een hele klus: het CIZ-aanvraagformulier is wel 10 pagina’s dik, en ze vragen je het hemd van het lijf lijkt het wel.
Snel invullen en gauw op de post, zo reageren veel mantelzorgers. Alsof het verkeerd is dat je hulp vraagt. Alsof je iets doet wat eigenlijk niet mag…

Mantelzorgmakelaar Familycare Support ontwikkelt een methode om de indicatie-aanvraag zo goed mogelijk voor te bereiden. In één van de volgende blogs leest u hier meer over!
Maar een tipje van de sluier licht ik hier al op: het voorbereiden van een indicatie-aanvraag begint met een “logboek:” Schrijft u gedurende een week eens precies op welke zorg u verleent en hoe lang u daarmee bezig bent. Ook het weekend niet vergeten.

Laat u mij eens weten of de uitslag verrassend was?

Geen opmerkingen: