vrijdag 24 juli 2009

Mantelzorgmakelaar - blijft in bedrijf!

Vaak wordt ik aangesproken als "zorgmakelaar". Altijd maak ik dan mijn gesprekspartner er op attent dat ik dat niet ben. "O, wat ben je dan ook alweer?" "Ik ben mantelzorgmakelaar." Steevast volgt de vraag: "Wat is dan het verschil?"

Een mantelzorgmakelaar wijst mantelzorgers de kortste weg naar het juiste loket, en neemt regeltaken over. Een mantelzorgmakelaar vult fomulieren in, vraagt indicaties aan, onderhandelt samen met of namens de mantelzorger met instanties, zoekt naar voorzieningen op maat en bemiddelt waar nodig, bijvoorbeeld bij de gemeente of bij werkgevers.
De beroepsvereniging van mantelzorgmakelaars zou het liefst zien dat deze dienstverlening wordt opgenomen in de pakketten van de zorgverzekeraars.
Gebleken is immers dat mantelzorgers niet zozeer overbelast raken van het zorgen zelf, maar veel meer van het geregel er om heen: formulieren in onbegrijpelijke taal, langdurige en ingewikkelde procedures, van het kastje naar de muur gestuurd worden.

De dienstverlening van de mantelzorgmakelaar is een rechtstreekse vorm van mantelzorgondersteuning. Sommige gemeenten zien dit in, en hebben al een samenwerkingsverband met een mantelzorgmakelaar. Deze wordt ingeschakeld voor het ondersteunen van de mantelzorger die zich aan het zorgloket meldt. De mantelzorgmakelaar regelt wat geregeld moet worden, de gemeente betaalt de rekening, de mantelzorger kan zich weer richten op het zorgen zelf.
Door de neutrale positie van de mantelzorgmakelaar kunnen alle partijen er zeker van zijn dat er gestreefd wordt naar best mogelijke oplossing. De mantelzorgmakelaar zoekt altijd naar de win-win-situatie.

Een zorgmakelaar bemiddelt tussen zorgvrager en zorgaanbieder. Je kunt je afvragen welke (financiële) belangen een zorgmakelaar daarbij heeft. Is er een belang om zorgaanbieder x nadrukkelijker voor het voetlicht te brengen dan zorgaanbieder y? Ik heb me er nooit echt in verdiept. Dat hoeft nu trouwens ook niet meer, want De Zorgmakelaar is definitief failliet.

Ik vraag me af hoe vaak ik straks moet gaan uitleggen dat ik helemaal niet failliet ben, maar in tegendeel bezig ben met het opbouwen van mijn bedrijf en bovendien deel uitmaak van een landelijk netwerk van mantelzorgmakelaars die op kwaliteit en niveau worden gecontroleerd en geschoold. Kijk maar eens voor meer informatie op www.bmzm.nl

Misschien overweegt u om een PGB aan te vragen? Of wilt u meer weten over zorg? U kunt voor meer informatie eens kijken op www.pgb-aanvragen.nl. Daar kunt u ook een gratis handleiding "Een PGB aanvragen in elf stappen" bestellen. U kunt hiervoor ook gebruik maken van de onderstaande button.

Geen opmerkingen: