Concrete invulling van de bezuiniging in de AWBZ per 01-01-2009
Per 1 januari 2009 gaat de begeleiding vanuit de AWBZ ingrijpend veranderen. Iemand met lichte beperkingen op één of meer onderdelen komt niet meer in aanmerking voor AWBZ-begeleiding. Alleen matige en zware beperkingen op de terreinen sociale redzaamheid, bewegen en verplaatsen, probleemgedrag (w.o. agressie), psychische problemen en geheugen- en oriëntatiestoornissen vormen vanaf 2009 nog een geldige reden voor de indicatie begeleiding. Voor mensen wiens begeleiding gaat wegvallen komt een overgangsregeling van enkele maanden, maar voor mensen die hun begeleiding ten dele moeten inleveren komt er geen overgangsperiode. Het lijkt logisch dat geprobeerd zal worden om onmisbare begeleiding uit andere voorzieningen te halen. Voorbeelden zijn de Wet maatschappelijke ondersteuning Wmo: iedereen moet kunnen meedoen!,
de jeugdzorg of het onderwijs. Voor 2008 is dan ook al 50 miljoen euro en voor 2009 150 miljoen euro gereserveerd als tegemoetkoming in de kosten die andere domeinen moeten maken. Ook zullen de invoeringskosten wellicht uit dit budget moeten worden betaald. De hele operatie moet uiteindelijk een ombuiging, lees bezuiniging, van 800 miljoen euro in de AWBZ opleveren.
Gewenningsperiode
De maatregelen worden op 1 januari 2009 van kracht. Wel is er een overgangs- of gewenningsperiode ingelast; als de huidige indicatie afloopt voor 1 juli 2009 blijven de oude rechten gedurende 6 maanden behouden. Als de indicatie afloopt tussen 1 juli en 31 december is de gewenningsperiode (maximaal) drie maanden. De gewenningsperiode stopt in ieder geval voor iedereen op 1 januari 2010. Zo kunnen cliënten en gemeenten zich optimaal voorbereiden op de komende veranderingen.
Begeleiding niet meer Ondersteunend of Activerend
Ondersteunende Begeleiding (OB) en Activerende Begeleiding (AB) worden samengevoegd tot de functie Begeleiding. Een klein deel van de Activerende Begeleiding gaat naar de functie Behandeling.
Op negen verschillende terreinen worden de beperkingen ingedeeld naar de ernst van de beperking: licht, matig of zwaar. Ook zal er een onderscheid worden gemaakt tussen zelfredzaamheid en participatie. Pas in december zal duidelijker worden wat het onderscheid tussen licht en matig precies inhoudt en wat exact onder participatie en zelfredzaamheid moet worden verstaan. Vervolgens wordt pas volgend jaar aan de hand van de nieuwe indicaties precies gekeken hoe de maatregel uitpakt en wordt ook "vanuit cliëntperspectief gemonitord".
De terreinen voor begeleiding zijn:
1. Sociale redzaamheid
2. Bewegen en verplaatsen
3. Probleemgedrag (w.o. agressie)
4. Psychische problemen
5. Geheugen- en oriëntatiestoornissen
6. Persoonlijke verzorging
7. Huishoudelijk leven
8. Maatschappelijke participatie
9. Psychisch welbevinden (depressie, eenzaamheid, e.d.)
Op de eerste vijf terreinen vormen vanaf volgend jaar alleen nog matige en zware beperkingen een geldige reden voor de indicatie Begeleiding. Iemand met alleen lichte beperkingen op één of meer onderdelen krijgt vanaf 1 januari geen AWBZ-begeleiding meer.
Wie worden er de dupe van deze maatregel? De mantelzorgers!
Het ziet er naar uit dat vooral de mensen die zich, dank zij enige ondersteuning, min of meer zelfstandig konden redden, worden getroffen door deze bezuiniging:
ouderen met lichte dementie, beginnende ouderdomsklachten of beginnende oriëntatiestoornissen;
stabiele psychiatrische patiënten;
licht autistische jongeren;
licht verstandelijk gehandicapten (Bron: van Brederode).
Op grond van de maatregel zullen volgend jaar zo'n 200.000 mensen een nieuwe indicatie krijgen. Sommigen van hen behouden de huidige indicatie, een deel krijgt minder uren. Geschat wordt bovendien dat zo'n 60.000 mensen niets meer geïndiceerd krijgt. VWS veronderstelt dat deze 60.000 personen zelf hun weg wel zullen vinden. Men verwacht dat slechts een klein deel zou zich tot de gemeente, de jeugdzorg of het onderwijs zal wenden voor alternatieve hulp.
Familycare Support verwacht dat de mantelzorgers/familieleden van deze personen zich over niet al te lange tijd met gezondheidsklachten bij de huisarts zullen melden, wegens overbelasting: mentaal of fysiek. Deze mantelzorgers zien de bui nu al hangen, en vragen zich massaal af hoe zij de uren die op grond van de indicatie door professionals werden geleverd nu zelf moeten gaan invullen. De overheid veronderstelt ten onrechte dat de cliënten zich ZELF wel zullen redden. De werkelijkheid is dat dit slechts zal kunnen gebeuren door verhoogde inzet door mantelzorgers. Het veronderstelt dat mantelzorgers deze extra inzet kunnen bieden, en gaat voorbij aan het feit dat, als die ruimte er zou zijn, de indicatie helemaal niet zou zijn aangevraagd.
Mogelijk is er een klein lichtpuntje: als de functie begeleiding wordt geïnterpreteerd als respijtzorg! Respijtzorg staat hoog in het vaandel van VWS als vorm van ondersteuning aan mantelzorgers, en ligt dus feitelijk op het bordje van de gemeente in het kader van de Wmo. Daar zal misschien nog wel wat te halen zijn. Ik houd u op de hoogte in deze Blog.
Wilt u niets missen?
Abonneer u dan op de berichten met behulp van de link “Berichten (Atom)” onderaan deze Blog-pagina.
zaterdag 29 november 2008
Veranderingen in de indicatie voor AWBZ-gefinancierde begeleiding
Labels:
awbz,
begeleiding,
bezuiniging,
dementie,
gehandicapten,
indicatie,
mantelzorgers,
ondersteuning,
respijtzorg,
wmo
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten