zondag 17 mei 2009

Nee psychologisch verklaard

In het BNR radioprogramma Denktank wordt aandacht besteed aan wetenschappelijke ontwikkelingen. Deze week werd heel kort een psychologisch onderzoek besproken waarbij een feit aan het licht kwam dat vooral voor mantelzorgers interessant is.

Het blijkt dat de behoefte bij mensen om "moreel goed te doen" afneemt naarmate het tijdstip waarop dit moet gebeuren dichterbij ligt. Dat wil zeggen: op termijn willen we wel minder auto rijden, over een half jaar willen we je wel helpen verhuizen ondanks stralend zomerweer, enzovoorts, maar morgen helaas niet!

Mantelzorgers kennen dit fenomeen maar al te goed: als je hulp vraagt voor een klus die morgen geklaard moet worden krijg je vrijwel altijd nul op het rekest. Volgende keer vragen we het gewoon maar niet eens meer, is helaas de conclusie die velen trekken.

Met dit onderzoek in het achterhoofd blijkt dat mantelzorgers beter een andere strategie kunnen hanteren voor het inroepen van hulp.

Het werkt blijkbaar beter om, zodra bekend is dat er iets gedaan moet worden, bijvoorbeeld met de patient mee naar het ziekenhuis, een dagje oppassen, begeleiden bij een uitstapje, meteen hulptroepen te mobiliseren, ook al ligt de zorgtaak nog ver in de toekomst!
Niet wachten tot de klus al bijna voor de deur staat is het devies. Anderen betrekken bij de zorg op het moment dat men nog bereid is om de goede daad, die immers toch nog ver in de toekomst ligt, in de agenda in te plannen geeft meer kans op succes.
Een bijkomend voordeel is natuurlijk dat er veel minder kans is dat men niet beschikbaar is omdat er al andere afspraken staan. En: een eenmaal gemaakte afspraak afzeggen is veel lastiger dan nee zeggen voor een klus die op heel korte termijn geklaard moet worden.
Het zorgsite-programma ShareCare biedt bijvoorbeeld handig de gelegenheid voor het plannen van zorgtaken op termijn, maar dit terzijde.

Het helpt ook om je te realiseren dat, bij hulpvragen op de korte termijn, het "nee" dat je krijgt NIET gericht is tegen jouzelf of tegen de verzorgde, maar dat het een nee is op de vraag in het hier en nu.
Ik bedoel hiermee dat het antwoord op de gestelde vraag mede wordt bepaald door het tijdstip en de omstandigheden waarop de vraag gesteld wordt. Als je dezelfde vraag volgende week weer stelt, maar met een planning die verder in de toekomst ligt, heb je vele malen meer kans op een "ja".
Bijvoorbeeld: je hebt gevraagd of je zus deze keer met je moeder naar het ziekenhuis wil gaan, overmorgen. Ze kan niet...
Als je de datum van de volgende afspraak weet kan je je zus al snel bellen om verslag te doen van wat er deze keer gezegd is, en vragen of zij volgende keer met je moeder mee wil gaan.
Als die afspraak over 4 maanden is... dikke kans dat ze wel bereid is om die datum voor jullie moeder te reserveren!
Probeer het eens uit! Baat het niet, het schaadt ook niet...

Misschien overweegt u om een PGB aan te vragen? Of wilt u meer weten over zorg? U kunt voor meer informatie eens kijken op www.pgb-aanvragen.nl. Daar kunt u ook een gratis handleiding "Een PGB aanvragen in elf stappen" bestellen. U kunt hiervoor ook gebruik maken van de onderstaande button.

Geen opmerkingen: